فواید گرانولا برای کودکان چیست

فواید گرانولا برای کودکان

گرانولا صبحانه محبوبی بین بزرگسالان است، اما آیا انتخاب سالمی برای کودکان نیز محسوب می شود؟ خوردن اوتمیل به صورت روزانه برای کودکان ممکن است میان وعده سالمی به نظر برسد، اما باید به خاطر داشت که مصرف آن به صورت روزانه می تواند مضر باشد.

گرانولا صبحانه محبوبی بین بزرگسالان است، اما آیا انتخاب سالمی برای کودکان نیز محسوب می شود؟ گرانولا سرشار از فیبر و پروتئین بوده و به همین علت می‌ تواند یک شروع مغذی برای روز کودکان باشد. همچنین، گزینه ای عالی‌ به عنوان میان ‌وعده است تا انرژی کودکان را در طول روز نیز حفظ کند. مانند هر ماده غذایی دیگر، سالم بودن مواد تشکیل ‌دهنده و محتوای غذایی گرانولا نیز از اهمیت زیادی برای کودکان برخوردار است. در این مقاله به بررسی فواید گرانولا برای کودکان و همچنین نکاتی برای تبدیل آن به بخشی از رژیم غذایی کودک شما می پردازیم.

آیا گرانولا برای رشد کودکان مفید است؟

گرانولا برای رشد کودکان

خون توسط پروتئین ‌ها و ویتامین ‌های موجود در گرانولای میوه ‌های خشک تغذیه می‌ شود. این محصول، گردش خون در قسمت کف ‌سر و رشد مو کودکان را تقویت می ‌کند؛ شما می‌ توانید از آن برای تغذیه موهای خود استفاده کنید، زیرا باعث بازسازی و رشد آن می شود. گرانولا همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فولات در یک وعده غذایی روزانه خود است. 

عمده پروتئین موجود در یک وعده ۴۵ گرمی گرانولا از ۶.۷ گرم پروتئین، ۱۰.۸ گرم چربی، ۲۱.۹ گرم کربوهیدرات، ۹.۴ گرم قند و ۴.۰ گرم فیبر تشکیل می شود. طبق تحقیقات، مصرف طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی برای تقویت باکتری های مفید روده اهمیت بسیاری دارد. اگر کودک به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن مبتلا هست، باید از مصرف گرانولای معمولی خودداری کند و به دنبال محصولات بدون گلوتن باشید. گرانولا از مواد مختلفی مانند عسل معمولی، مغزها، غلات و مواد نگهدارنده تشکیل می شود. توجه داشته باشید که آجیل درسته برای کودکان خردسال می تواند خطر خفگی داشته باشد.

گرانولا میان ‌وعده سالم یا خطری برای سلامتی کودکان؟

خوردن اوتمیل به صورت روزانه برای کودکان ممکن است میان وعده سالمی به نظر برسد، اما باید به خاطر داشت که مصرف آن به صورت روزانه می تواند مضر باشد. مصرف بیش از حد گرانولا به دلیل کالری بالا، اسیدهای چرب و میزان قند آن می ‌تواند به افزایش وزن منجر شود. علاوه بر این، مصرف بیش از حد قند ممکن است منجر به مشکلات جدی و مزمن سلامتی مانند چاقی، دیابت و بیماری قلبی شود. با اینکه گرانولا منبع خوبی از فیبر، پروتئین و چربی‌ های سالم است اما باید آن را در حد اعتدال مصرف نمود. اگر هر روز مقدار مناسبی از گرانولا مصرف کنید، می توانید روغن اضافی را جذب کرده و به درمان آکنه کمک کنید. علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن برای رفع سلول های مرده پوست مفید خواهد بود.

آیا گرانولا برای کودکان مناسب است؟

گرانولا برای کودکان

بله، گرانولا می‌ تواند مناسب کودکان باشد اما در این میان بایستی به چند عامل مهم نیز توجه داشت:

  1. اقتضای سنی: زمانی که کودک شروع به مصرف غذاهای جامد کرده‌ و توانایی جویدن و قورت دادن صحیح را داشته باشد، می تواند گرانولا مصرف کند. به طور کلی، این ماده غذایی برای کودکان بزرگتر مناسب‌ تر است تا نوزادان یا کودکان کوچکتر که ممکن است هنوز در حال توسعه مهارت‌ های جویدن خود باشند. 
  2. حساسیت ها و محدودیت های غذایی: هرگونه آلرژی یا محدودیت غذایی کودک خود را در نظر بگیرید. گرانولا عموماً حاوی مغزها و دانه ‌هایی است که آلرژن ‌های متداول محسوب می شوند. اگر کودک شما حساسیت دارد، حتماً دستور غذایی یا برند گرانولایی را انتخاب کنید که فاقد آلرژن باشد. علاوه بر این، برخی گرانولاها ممکن است حاوی گلوتن باشند، بنابراین اگر کودک شما به گلوتن حساسیت دارد یا به بیماری سلیاک مبتلا است، گرانولای بدون گلوتن را انتخاب کنید.
  3. مقدار قند: به میزان قند در گرانولا، به خصوص نوع فروشگاهی آن توجه کنید. بعضی گرانولاها ممکن است حاوی مقادیر زیاد قندهای افزوده باشند که برای کودکان مناسب نیست. به دنبال گرانولاهای با مقدار قند کمتر بگردید یا در خانه آن را تهیه کنید تا بتوانید مقدار شیرین ‌کننده مورد استفاده خود را کنترل نمایید.
  4. اندازه هر وعده: از آنجایی که گرانولا از ترکیب جو، مغز و دانه ها تشکیل شده، انرژی زیادی را در خود جای داده است و بایستی آن را در اندازه های مناسب برای کودکان سرو کنید تا از دریافت کالری اضافی جلوگیری نمایید.
  5. تنوع و تعادل: اگر گرانولا در حد اعتدال و همراه با سایر مواد غذایی مغذی مصرف شود، می‌ تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای کودکان باشد. کودک خود را تشویق کنید تا در کنار گرانولا طیف متنوعی از موادغذایی از جمله میوه، سبزیجات، پروتئین و غلات کامل را مصرف کند.

همیشه بهتر است قبل از وارد کردن گرانولا یا هر ماده غذایی جدید به رژیم غذایی کودک خود، در مورد نیازهای تغذیه ای خاص فرزندتان و هرگونه نگرانی که ممکن است داشته باشید، با یک متخصص اطفال یا پزشک عمومی مشورت کنید. 

فواید گرانولا برای کودکان چیست؟

مواد تشکیل دهنده گرانولا که سرشار از فیبر و چربی ‌های سالم هستند، آن را به یک ماده مغذی تبدیل کرده اند. در ادامه این مطلب، به بررسی فواید گرانولا برای سلامتی کودکان می پردازیم:

  1. کاهش وزن : غذاهایی با فیبر زیاد، مانند جو و غلات کامل موجود در گرانولا، شما را سیر می کنند و احساس سیری را به مدت طولانی تری نگه می‌ دارند. مطالعات تغذیه نشان داده ‌اند که داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا می ‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
  2. پیشگیری از بیماری : میوه‌ خشک و مغزها نیز حاوی آنتی ‌اکسیدان ‌هایی مانند ویتامین E هستند که می ‌توانند التهاب را در بدن کاهش دهند. آنتی ‌اکسیدان‌ ها از آسیب سلولی که می ‌تواند منجر به بیماری‌ های جدی مانند سرطان شود، جلوگیری می‌ کنند.
  3. بهبود فشار خون : بعضی از مواد غذایی مانند تخم کتان، میوه‌ ها و غلات کامل می‌ توانند فشار خون را کاهش دهند. ایجاد تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی مانند رعایت یک رژیم غذایی سرشار از غلات کامل و سبزیجات ممکن است میزان نیاز به مصرف دارو را کاهش دهد.
  4. کاهش سطح کلسترول : جو دو سر حاوی ترکیبی به نام بتاگلوکان است که میزان کلسترول LDL یا کلسترول بد را کاهش می‌ دهد. کلسترول LDL عروق خونی را مسدود می کند و می تواند منجر به بیماری قلبی یا سایر مشکلات سلامتی شود. 
  5. همچنین سایر غلات کامل موجود در انواع گرانولا، مانند کینوا، حاوی اسیدهای آمینه و پروتئین های مهمی هستند. 
  6. کاهش قند خون بالا : مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند غلات کامل و میوه‌ خشک باعث کاهش سرعت هضم قند و کربوهیدرات در بدن شده و از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می‌ کند. 
  7. تقویت سلامت روده : بعضی از غلات موجود در گرانولا فیبر پروبیوتیک دارند که ممکن است میزان باکتری ‌های مفید روده را افزایش دهند.

طرز تهیه گرانولا

گرانولای آماده را می توانید به شکل زیر مصرف کنید:

1. گرانولا را در کاسه یا ظرفی بریزید. سپس شیر لبنی، شیر مغزها یا آب داغ را به آن اضافه کنید تا به صورت گرم یا سرد میل کنید.

2. یک مشت کوچک از بسته آن بردارید و روی ماست بپاشید.

گرانولا به صورت آماده در بازار موجود است ولی می ‌توانید گرانولای مخصوص خود را نیز تهیه کنید. این کار روش خوبی برای جلوگیری از مصرف میزان اضافی چربی و قندی است که ممکن است در برندهای آماده موجود باشد.